GEZOCHT: voormalig bankmedewerkers afdeling bijzonder beheer en/of zakelijke financieringen die (indien gewenst anoniem) hun ervaringen en visie met de stichting willen delen. U kunt contact met ons opnemen via het contactformulier of info@bankenboeven.nl

Moreel Rabo-personeel zorgwekkend laag

Foto Moreel Rabo-personeel zorgwekkend laag
Bron: FD 15-02-2017

Rabobank heeft zorgwekkend laag gescoord op belangrijke punten in een intern onderzoek waarin werknemers naar hun mening over de bank werd gevraagd. Het personeel mist duidelijkheid van de directie over de koers en de richting en constateert een gebrek aan voortvarendheid. Een andere veelgehoorde klacht is dat directeuren en managers de werknemers weinig ruimte geven om zelf beslissingen te nemen.

HR-directeur Janine Vos van Rabobank bevestigt tegen het FD dat Rabobank op belangrijke punten slecht heeft gescoord in een groot zogeheten ‘Organisation Health Index’. Rabobank deed dit onderzoek eind vorig jaar voor de tweede keer. ‘We hadden vooraf niet gedacht dat de uitkomsten heel goed zouden zijn, maar op sommige punten was de score zo dat – als we de intentie al niet hadden – we daar wat aan doen.

Te veel bureaucratie
Volgens Vos zijn de belangrijkste negatieve punten ‘onduidelijkheid over het verhaal naar de toekomst door de directie’ en een teveel aan bureaucratie en gebrek aan snelheid. Daarnaast wil het personeel weer naar voren kijken en trots op de bank en de sector zijn. Op deze punten scoorde Rabobank in het derde ofwel een na onderste kwartiel.

De lage score is de top van Rabobank rauw op het dak gevallen. Bestuursvoorzitter Wiebe Draijer heeft in zijn interne blog actie beloofd. Saillant is dat het bestuur van Rabobank onder meer wordt afgerekend op medewerkertevredenheid en motivatie onder het personeel, precies de uitkomsten van het onderzoek.

Inhaalrace
OR-voorzitter Tanja van den Heuvel van Rabo Nederland noemt de uitkomsten van het interne onderzoek een punt van zorg. Zij wijst onder meer op de reorganisatie als oorzaak van de afgenomen moraal. ‘Er is onrust in de hele sector. Maar Rabobank is nu bezig met een inhaalrace op ABN Amro en ING, die al verder zijn. 2016 was voor de Rabobank natuurlijk het jaar waarin de meeste pijn werd genomen.’

Rabobank is bezig met een ingrijpende verbouwing. Het plan van topman Draijer voorziet er onder meer in dat voor eind 2019 een kwart van de 47.000 fte's is geschrapt. Daarnaast moeten werkprocessen vergaand worden gedigitaliseerd en het zwaartepunt van de organisatie verlegd van lokaal naar regionaal en centraal.

Maatregelen
Afgenomen moreel komt deels door reorganisatie die voorziet in schrappen kwart van de 47.000 fte’s

HR-directeur Vos wil de tegenvallende scores uit het onderzoek niet volledig aan de lopende reorganisatie wijten. Die is wel een aanleiding geweest om het onderzoek te doen. ‘Natuurlijk is er daardoor onzekerheid, maar dat mag geen excuus zijn, als zoveel mensen dit vinden. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat we ook goed hebben gescoord, op het feit dat we een open en trusting organisatie zijn, maar bijvoorbeeld ook qua compliance.’

Rabobank heeft de uitkomsten volgens Vos intern met leidinggevenden besproken en verschillende maatregelen genomen. Het gaat de werkmethode Agile versneld invoeren, oftewel een organisatie van kleine zelfsturende teams met een eigen verantwoordelijkheid voor resultaten. Verder is de beoordelingsmethodiek aangepast, zodat er minder wordt teruggekeken op prestaties door middel van een lange vragenlijst, maar meer vooruit met drie open vragen over bijdrage, gedrag en ontwikkeling.

Drie keer per jaar peilen
Ten slotte moet het ‘verhaal’ Rabobank volgens haar beter en consistenter uitgedragen worden binnen en buiten de bank. Voortaan steekt Rabobank maar liefst drie keer per jaar de thermometer in de organisatie om de tevredenheid te peilen. Op die manier hoopt het niet nog een keer geconfronteerd te worden met dit soort scores en kan het sneller bijsturen.

De bank uit Utrecht presenteert donderdag als laatste van de drie grootbanken de resultaten over 2016. De verwachting is dat de bank de onderliggende winst flink heeft weten op te voeren. Rabo profiteert financieel van de lopende kostenbesparingen en de meezittende economische omstandigheden